Biuro Podróży SONRISA, powstało w styczniu 2008 r. w Gdyni. Przez lata zbudowaliśmy ofertę z zakresu kompleksowej obsługi podróży. Dbamy o to aby nasi klienci nie martwili się o formalności związane z wyjazdem, świadcząc m. in. profesjonalne pośrednictwo wizowe do wszystkich krajów objętych tym obowiązkiem. Ponadto rezerwujemy bilety: lotnicze, kolejowe oraz promowe; rezerwujemy hotele, legalizujemy dokumenty oraz oferujemy polisy turystyczne. Ofertę biura uzupełnia sprzedaż wycieczek.

Kontakt
Śledź nas
GO UP
Image Alt

Podróż lotnicza z dronem? Czyli wszystko co musisz wiedzieć!

 

W dobie coraz większej cyfryzacji i coraz łatwiejszego dostępu do kolejnych technologicznych nowinek zainteresowanie dronami bezustannie rośnie. W przeciągu ostatnich lat liczba operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) z roku na rok wzrasta w jeszcze szybszym tempie. Nie należy się temu dziwić odkąd dostęp do nowoczesnych gadżetów XXI wieku jest niemal na wyciągnięcie ręki i coraz częściej w zasięgu naszego domowego budżetu. Lwia część z nas poza zwykłymi zdjęciami i filmami z wakacji, chciałaby zasilić swoje prywatne archiwa ujęciami rodem z najlepszych produkcji filmowych, którymi można by później zaimponować na nowo rodzinie i przyjaciołom. Poza niewątpliwymi walorami estetycznymi, które mogą iść w parze z lotami dronów (dzięki nietuzinkowemu materiałowi wideo zebranego zarówno na użytek prywatny jak i komercyjny), ich obsługa dostarcza operatorowi najzwyczajniej w świecie dużo zabawy. Wszystko to oraz ich coraz mniejsze rozmiary wpływają na naszą chęć do podróżowania razem z nimi poza granicami naszego kraju. Jedną z najpopularniejszych dróg transportu jest niewątpliwie transport lotniczy. Niesie od jednak ze sobą wiele ograniczeń pod względem przewożonego bagażu wynikających głównie z bezpieczeństwa samych pasażerów. Jak więc ma się sprawa z samymi dronami.


Podróż z dronem samolotem

Wybierając się w podróż z BSP należy zawsze pamiętać o elementarnych zasadach przewożenia tego rodzaju urządzeń oraz o regułach korzystania z nich zarówno na terenie Polski jak i krajów zagranicznych. Każdy operator drona zobowiązany jest do sprawdzenia przed swoim wyjazdem zasad wykonywania lotów w państwie na terenie którego loty te chce wykonywać oraz czy będzie mógł z nim wrócić z powrotem do ojczyzny. Należy być świadomym, iż każda z linii lotniczych ma swój wewnętrzny indywidualny regulamin przewozu tego typu osprzętu, z którym trzeba się zapoznać przed wylotem. Naszą uwagę w szczególności powinien zwrócić zapis dotyczący ilości/mocy/rodzaju akumulatorów jakie możemy przewozić na pokładzie samolotu oraz sposobu ich zabezpieczenia (ich niewłaściwe zabezpieczenie w skrajnych przypadkach może grozić nawet pożarem!). Rekomenduje się ich przewożenie w Li-Po safe bag lub LipoSack, czyli specjalnych toreb na akumulatory Li-Po, które w razie zapłonu będą skutecznie zapobiegały rozprzestrzenianie się ognia. Inną istotną kwestią jest w razie potrzeby poprawne zabezpieczenie ostrych śmigieł, które mogą być zinterpretowane na lotnisku jako przedmioty niebezpieczne. Ponadto jeżeli to możliwe drona należy umieścić w widocznym miejscu na pokładzie samolotu.


Wybrane linie lotnicze – reguły przewozu drona
  1. Ryanair
  • Limit dla baterii litowych, którego nie można przekroczyć wynosi 160Wh
  • Dron jak i akumulatory powinny być przewożone w bagażu podręcznym

 

  1. Wizzair
  • Baterii i akumulatorów zapasowych nie wolno umieszczać w bagażu rejestrowanym
  • Akumulatory litowo-jonowe nie mogą mieć oznaczenia watogodzin większego niż 100 Wh. Jednak jak czytamy na głównej stronie przewoźnika „akumulatory litowo-jonowe o pojemności większej niż 100 Wh, ale nieprzekraczającej 160 Wh, mogą być przewożone jako akumulatory zapasowe lub w urządzeniu elektronicznym tylko w bagażu podręcznym i po uzyskaniu zgody od Wizz Air.”
  • Jedna osoba może przewozić maksymalnie dwa (2) pojedynczo zabezpieczone akumulatory zapasowe o pojemności od 100 do 160 Wh
  • Inne urządzenia elektroniczne (do których możemy zaliczyć drony) powinny być przewożone w bagażu podręcznym

 

  1. LOT
  • Nie więcej niż 2 baterie litowe w przedziale 100 Wh – 160 Wh
  • Każda z tych baterii, musi być osobno zabezpieczona, aby ochronić przed zwarciem
  • Zapasowe litowe lub litowo-jonowe baterie lub akumulatory do urządzeń elektronicznych mogą być przewożone jedynie w bagażu kabinowym
  • Urządzenia ( w także drony) wyposażone w taką baterię, mogą być nadane w bagażu rejestrowanym jak i bagażu kabinowym

 

  1. Norwegian
  • Akumulatory litowe przewozimy w bagażu podręcznym
  • Zakres mocy baterii: nie większa niż 100 Wh – 160Wh
  • Można przewozić tylko dwa dodatkowe akumulatory (100Wh – 160 Wh)
  • Każda z tych baterii, musi być osobno zabezpieczona, aby ochronić przed zwarciem

 

  1. Emirates
  • Drony można przewozić jedynie w bagażu rejestrowanym
  • W bagażu rejestrowanym baterie litowe powinny być zabezpieczone w odpowiedni sposób bądź przewożone w bagażu podręcznym
  • Obowiązuje limit dwóch zapasowych baterii w bagażu podręcznym o mocy od 100Wh do 160Wh

 

Jak przygotować drona do podróży samolotem – elementarne zasady
  1. Sprawdź czy w kraju do którego lecisz można latać dronem (http://ulc.gov.pl/pl/drony/3191-przepisy-dotyczace-rpas-w-innych-krajach)
  2. Zapoznaj się z wymaganiami dotyczącymi przewozu dronów wybranej linii lotniczej, z której usług będziesz korzystał
  3. Zwróć uwagę na baterię jaką zasilany jest Twój dron, a także na tą znajdującą się w urządzeniu sterującym (przeważnie będzie to popularna bateria litowo-jonowa lub  litowo-polimerowa, którą w podróży trzeba odpowiednio zabezpieczyć).
  4. Sprawdź jaką  mocą dysponują  baterie,  które  chcesz  ze  sobą  zabrać. Pamiętaj, że w zależności od mocy, zmieniają się warunki ich przewozu.
  5. Sprawdź czy drona z zainstalowaną baterią możesz przewozić zarówno w bagażu  rejestrowanym  jak  i  w  bagażu  podręcznym. Wyłącz go na czas lotu oraz zabezpiecz przed przypadkowym włączeniem.
  6. Wszystkie zapasowe baterie jak również te wyjęte z drona należy przewozić tylko  w  bagażu  podręcznym. Ich bieguny powinny być zabezpieczone przed kontaktem z innymi przedmiotami. Może do tego posłużyć taśma izolacyjna, oryginalne opakowanie od baterii lub torba zabezpieczająca.
  7. Nie należy ładować baterii podczas lotu. Czynność tą lepiej wykonać przed bądź po podróży.
  8. Umieść drona i baterie w widocznym miejscu w trakcie lotu.

 

Jak obliczyć Wh (watogodziny) – wzór?

 

W przypadku gdy nie znamy dokładnej mocy naszych baterii, a nie jesteśmy pewni czy możemy je wnieść na pokład samolotu możemy skorzystać z poniższego wzoru by rozwiać wszelkie niezbędne wątpliwości:

POJEMNOŚĆ BATERII (mAh) x NAPIĘCIE (V)/1000 = watogodziny

 

 

Źródła:

http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wiadomosci/4444-jak-przewiezc-drona-samolotem-i-latac-nim-bezpiecznie-ulotka
http://www.swiatdronow.pl/jak-przewozic-drona-w-samolocie

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/jak-przeliczyc-pojemnosc-baterii-z-wh-na-mah-i-odwrotnie.html